Maudynės šaltame vandenyje – vis dar daug diskusijų sukeliantis grūdinimosi būdas. Jį Baltijos jūroje ar prasikirtę eketes užšalusiuose ežeruose praktikuojantys žmonės dažniau susilaukia kritikos, o ne pagyrų už taip puoselėjamą sveikatą. Tačiau kaip yra iš tikrųjų? Ar toks grūdinimasis iš tiesų kenksmingas sveikatai, kaip dažnai tai deklaruoja į ledinį vandenį niekada nė piršto galiuko nepanardinę žmonės, ar, veikiau, – kiek ekstremalus, tačiau užtikrintas puikios sveikatos ir geros savijautos garantas?

„Ar kas nors šiandieną maudėtės jūroje? Na, ir ką patyrėte? Užplūdo gera savijauta, o nuotaika, ar pagerėjo? Profesionali medicina sako, kad tokios maudynės – kritiškai pavojingos, galima greit numirti. Juk trūkinėja kraujagyslės, ypatingai vyresniame amžiuje, sustoja kvėpavimas!“ - netikėta gaida žvarbią dieną kalbėti pradėjo Palangos Sveikatingumo Centro specialistas, gydytojas ir visuomenės veikėjas Valdemaras Anužis.

Kaip dažnai naujienų antraštėse pasirodo informacija apie sunegalavusius ar su fatališkomis pasekmėmis po maudynių lediniame vandenyje susidūrusius asmenis? Tokių naujienų, veikiausiai, skaityti neteko. O kaip dažnai pranešimuose apie „ruonius“, žiemą nardančius Baltijos jūroje, pabrėžiama tokių maudynių nauda? Ko gero, visada.

Kritikos visuomenėje tokiam sveikatinimuisi nemažai, tačiau realių priežasčių jai – trūksta. Kaip dažnai naujienų antraštėse pasirodo informacija apie sunegalavusius ar su fatališkomis pasekmėmis po maudynių lediniame vandenyje susidūrusius asmenis? Tokių naujienų, veikiausiai, skaityti neteko. O kaip dažnai pranešimuose apie „ruonius“, žiemą nardančius Baltijos jūroje, pabrėžiama tokių maudynių nauda? Ko gero, visada. Taigi, ledinio vandens poveikis – unikalus, svarbiausia, mokėti tinkamai jį išnaudoti.

V.Anužis: „Nerti į šaltį galima tik gerai apšilus: kūnui gavus fizinį krūvį, kraujagyslės ir kapiliarai išsiplečia, o tai – svarbiausias indikatorius, kad esate pasirengę.“

„Nerti į šaltį galima tik gerai apšilus: kūnui gavus fizinį krūvį, kraujagyslės ir kapiliarai išsiplečia, o tai – svarbiausias indikatorius, kad esate pasirengę. Priešingu atveju, lediniame vandenyje šiems kraujotakos sistemos elementams dar labiau susitraukus, tokios maudynės gali baigtis rimtu smūgiu imunitetui. Teisingai panaudotas šaltis sukelia stiprų, tačiau teigiamą šoką organizmui: suteikus didelį impulsą centrinei nervų sistemai, išsiplėtusios įšilusio organizmo kraujagyslės bei kapiliarai impulsyviai susitraukia, tačiau tuo pačiu metu išskiriamas didelis adrenalino kiekis, visos ląstelės pradeda dirbti sinchroniškai ir efektyviai, atsistato širdies pulsas, atsikratoma toksinų pertekliaus. Po maudynių lediniame vandenyje kūno temperatūra susinormalizuoja, kraujagyslės vėl išsiplečia, o deguonies pernešimas į vidaus organus padidėja net iki 200%“, - aiškino V.Anužis.

Šalčio nauda – akivaizdi: praktikuojant maudynes lediniame vandenyje sustiprėja imunitetas, organizmas tampa atsparesnis ligoms, infekcijoms, gydomi ne tik lėtiniai negalavimai, bet ir peršalimas. Treniruojama žmogaus psichika ir somatinė sistema, visos nervinės galūnės yra sudirginamos. Pirmą kartą atvykus į centrą ir šokant į šaltą vandenį, žmogaus širdies susitraukimų dažnis gali padidėti 30/40 dažnių. Tokiu  būdu organizmui suteikiamas kontroliuojamas, trumpalaikis stresas. Šokant jau pvz penktą kartą, žmoguas organizmas prisitaiko ir širdies susitraukimų dažniai mažėja. Tokiu būdu treniruojamas žmogaus organizmas (kraujagyslės, termoreguliaciniai procesai, širdies darbas ir tt). Taigi, pagerinama organizmo būsena ir organizmas paruošiamas jei kartais tektų pernešti ilgalaikį stresą (netektį ar pan.), organizmas būtų daug labiau tam pasiruošęs. 

Nors, anot mediko, tai nėra iki galo išaiškinta, tačiau šalčio nauda – akivaizdi: praktikuojant maudynes lediniame vandenyje sustiprėja imunitetas, organizmas tampa atsparesnis ligoms, infekcijoms, gydomi ne tik lėtiniai negalavimai, bet ir peršalimas. Daug kas galvoja, kad tokios maudynės yra didelis pavojus prostatai, visiškai nepagrįstas teiginys. Pirmais kartais, laikas vandenyje yra per trumpas, gaunamas tik teigiamas šokas. Palaipsniui ilginant buvimo vandenyje laiką, oraganizmas priprannta ir pavojaus nebūna.

Prisiekę „ruoniai“ lediniame vandenyje gali išbūti net iki pusantros minutės, tačiau pradedantiesiems tai jokiais būdais nerekomenduojama – pakaks ir 5–15 sekundžių. Taip pat, žmonėms, nepažįstantiems savo organizmo reakcijos į tokią ledinę terapiją, pirmus kartus būtina maudytis kontroliuojamame gylyje bei stebint kitiems. Jeigu išnėrus stipriai svaigsta galva, jaučiamas alpulys, vadinasi, prieš šokant į ledinį vandenį apšilta buvo tikrai nepakankamai. „Maudynės lediniame vandenyje – labai rimtas veiksmas, todėl ir ruoštis jam reikia atsakingai“, - pabrėžė V.Anužis. Kiekviena lastelė turi mitochondrijas, kai žmogus įlenda į šaltą vandenį ir organizmas pradeda gaminti didžiulį kiekį energijos, nes lastelėse atsiveria mitochondrijos – mūsų energetiniai fabrikai. Taigi, maudynės šaltame vandenyje priverčia organizmą pagaminti didžiulį kiekį energijos, tai yra tolygu sportinei treniruotei.

Prisiekę „ruoniai“ lediniame vandenyje gali išbūti net iki pusantros minutės, tačiau pradedantiesiems pakaks ir 5–15 sekundžių.

Bendraminčių nerandantiems būsimiems sveikuoliams nusiminti neverta – pageidaujantiems kompaniją visada palaikys bei vertingų patarimų suteiks visi ilgamečiai maudynių lediniame vandenyje veteranai. Norintiems išbandyti ledines Baltijos jūros bangas, profesionalias konsultacijas suteiks Palangos Sveikatingumo Centro nariai.

Taigi, kodėl maudynės šaltyje vis dar taip baugina, o krioterapijos procedūros, kada nusilpę ar sisteminių ligų kamuojami žmonės stingdosi net iki -180°C atšaldytose kriokamerose, atrodo tokios sveikos? O juk tai tėra vienas ir tas pats tik skirtingai panaudotas sveikatingumo įrankis – šaltis!

Žmonėms, norintiems išbandyti maudynes lediniame vandenyje, tačiau abejojantiems dėl savo sveikatos būklės, būtina pasikonsultuoti su specialistais. Nors šis ekstremalus grūdinimasis ir suteikia neginčijamos naudos organizmui, tačiau išskirtiniais atvejais – tokia pramoga gali būti nepatartina.